04-07-2017

Bremerhaven - Årøsund

Årøsund, d. 1/7 2017

Bremerhaven - Brunsbüttel - Rendsburg - Damp - Sønderborg - Åbenrå - Årøsund

Helt ærlig, så har det været lidt svært at komme til tasterne denne gang. Men I skal jo ikke snydes for vores sejlads her i Tyskland, og nu Danmark. Måske er det ikke helt så eksotisk at skrive og læse om, som vores sejlads i Caribien!

Vi skal lige finde os tilrette i vores hverdag her på Con Kiki igen - og at tre nu er blevet til to.

Efter nogle gode oplevelser uden båd, hvor vi besøgte Cuba i fire dage og kørte rundt i Florida i 12 dage og til sidst Dragør i 10 dage - kørte vi til Bremerhaven d. 13/6.

Con Kiki kom i vandet samme aften, og alt gik fint. Båden lignede heldigvis sig selv, og det var rart at være tilbage.

Torbens bror, Steffen, kørte os ned til Bremerhaven og blev første nat ombord - og stor tak for hjælpen til ham!

I alt lå vi fire nætter her - to dage ventede vi på grønt lys fra tolderne, som skulle gennemgå diverse dokumenter før de ville frigive os. De ville eventuelt også komme om bord og tjekke båden. Det gik dog smertefrit, og en eftermiddag fik vi bare en mail, at vi kunne sejle nu. De efterfølgende to dage ventede vi bare på ordentlig vejr! Det var også rigeligt tid at bruge her, da havnen lå meget afsides, og der var intet nær havnen af cafe eller supermarked.

Da vi endelig kom afsted var det tidlig morgen, da vi skulle ud med tidevandsstrømmen - og igennem en sluse for at komme ud af kanalen her.

Det blev en fin første sejlads med god vind til sejl og solen kom også. Vi besluttede undervejs, at sejle helt til Brunsbüttel, som ligger først i Kielerkanalen, og igen skulle vi igennem en sluse. Så kl. 21 var vi på plads her, og fik sen aftensmad!

Det er sådan en fin tur på Kielerkanalen, når vejr/vind ellers vil det - og det ville det den dag. Så vi nød i fulde drag den hyggelige og naturskønne sejlads. Kanalen er næsten 100 km lang, og vi gjorde stop ca. 2/3 af vejen i Rendsburg - en gammel hyggelig tysk by.

Vi blev en ekstra dag her og havde besluttet at tage toget til Kiel. Der var Kielerwoche, og det ville vi da godt lige opleve. Igen en skøn solskinsdag, hvor Kiel tog sig ud fra sin bedste side. Der var masser af aktivitet og leben - og så var der mange fantastiske flotte store træskibe. Mange forskellige regattaer på vandet kunne vi også følge med i langs den lange havnefront.

Næste stop blev Damp, som ligger godt nord for Kielerkanalen. Sejladsen hertil var vældig trafikeret, og der var meget at se på - stadigvæk mange regattaer i forbindelse med Kielerwoche og træskibe, som var på vej sydpå til Kiel.

Damp var faktisk en fin havn med megen aktivitet og en flot badestrand. Desværre var vejret ikke det bedste i de to dage vi lå der.

Så til Sønderborg i skodvejr! Men nu ville vi videre.... Sønderborg er en dejlig by, som vi har besøgt flere gange. Vi lå i by havnen lige ved slottet og broen, hvor der er meget at kigge på - både på vandet og på havnefronten.

Men, igen var det koldt og en del skyet vejr, så meget af tiden må tilbringes i kahytten med varme på.

Så er det jo, at det ikke kan undgås, at tankerne går til Caribien og meget af den dejlige sejlads vi havde der!!!

Åbenrå - min hjemegn var næste havn. Min far sejlede med på denne tur op gennem Alssund og ind af fjorden til Åbenrå. Det var så til gengæld en skøn dag, og vi tre havde den fineste sejlads, som min gamle far på 83 år vist også nød. På vejen mødte vi også Kongeskibet, så det var stort.

Nu ligger vi så her i Årøsund i det bedste vejr i dag. Turen hertil i går fra Åbenrå var ellers grå og regnfuld - og til sidst blæsende! Men det er jo det danske sommervejr, som vi sejlere må affinde os med - på godt og ondt.

Ja, Caribien er et afsluttet kapitel for denne gang - og Stillehavet blev det ikke til, men derfor behøver man jo ikke holde op med at drømme og planlægge, hvordan vores næste tur skal foregå .....

NB: Torbens ryg arter sig for det meste, men der skal altså ikke meget til før han ømmer sig. Jeg må nok have ham til nogle smidighedsøvelser, når vi er hjemme igen. Jeg skal jo gerne have kaptajnen med på min næste sejlads!!!