10-01-2017

St. Lucia - Dominica - Guadeloupe - Antigua - Sint Maarten - St. Croix

St.Croix

St. Lucia - Dominica - Guadeloupe - Antigua - St. Eustatius - Sint Maarten - St. Croix

Lidt nyt her fra Caribien i det nye år. Ja, vi er selvfølgelig spændte på, hvad 2017 skal bringe af oplevelser - og om vi kan følge sejlplanen!

Håber alle har haft en dejlig jul - og er kommet godt i gang med det nye år!

Vi har siden sidste opdatering besøgt mange fine steder og mødt mange søde mennesker. Sejladserne mellem øerne har dog været en blandet fornøjelse - indtil nu! Generelt har det været for blæsende og med mange regnskyl. Så hvis I derhjemme tror, at alt er solskin, og kolde drinks, er det ikke helt rigtigt.

St. Lucia - vi fik ikke set helt så meget af øen, som vi gerne ville af flere grunde. Der var flere ting, der skulle ordnes på båden efter vores tur over Atlanten - heldigvis ikke alvorlige. Der skulle også vaskes, gøres rent og handles ind.

Det var også hyggeligt i havnen at følge med, når de forskellige både fra ARC'en kom i havn. Der var mange gode historier, der skulle fortælles, og mange dejlige gensyn. De to andre danske både der deltog så vi også en del til og havde hyggelige timer sammen. Men alt har en ende, og vi måtte videre - og sige farvel til mange gode mennesker, vi nok ikke møder igen! Så 9/12 drog vi videre.

Dominica - vi havde læst og hørt, at denne ø skulle være særligt grøn og frodig. For første gang skulle vi ikke i havn, men ligge ved en mooring (en fastlagt bøje med et anker) i bugten - Prince Ruberts Bay ved Portsmouth. Det kan være grænseoverskridende at ligge for svaj, som det hedder, og stole på at mooring elller anker holder. Der var faktisk voldsomt blæsevejr de dage vi lå der, og båden drejede og vippede, men alt holdt!

Vi havde en fin sightseeing-dag der, hvor vi først var på ro-tur på Indian River med guide, den var som en fin mangrove - fantastisk flot. Guiden fortalte os om landets historie, og var stolt over, at de var blevet selvstændige i 1978 - og så sang han nationalsangen. Herefter var vi på køretur i det nordlige af øen og så, hvor frodigt der var - et helt spisekammer lige uden for døren. MEN hold da op, hvor var byen , Portsmouth, ussel og fattig, virkede helt trøstesløs. Det er nok prisen for at være selvstændige - desværre!

Guadeloupe - så gik turen til denne franske ø. Og her var standarden en hel anden, med en moderne marina med alt dertil hørende. Anette og Piet, som havde været med i snart seks uger, skulle flyve hjem herfra to dage efter ankomst. Først var der lige en fødselsdag, der skulle fejres d. 14/12, og jeg blev fejret med alt, hvad jeg kunne ønske. Pyntet op med flag og pandekager til morgenmad, så var dagen godt i gang.

Vi gik en lang tur ind til hovedbyen, Pointe-a-Pitre. Her var liv, kulør, kaos og glade dage. Om aftenen god mad på havnen, og en drink før sengetid - og så var jeg et år ældre!!!

Dagen efter sagde vi farvel til Anette og Piet - og deres gode selskab og store hjælp med alt på båden. Men vi ses senere igen på Con Kiki, når vi skal gennem Panama.

På Guadeloupe blev storsejlet pillet ned og sendt til reparation, og Kasper og Torben begyndte at kigge på ny gummibåd, da den medbragte fra Danmark maks. kan sejle med tre voksne.

Pigeon Island - op ad Guadeloupes vestkyst - to nætter havde vi for anker her på vej mod Antigua. Et fint sted, hvor vi fik badet fra båden og svømmede med skildpadder. Kasper og jeg var også en tur på hhv. dykker- og snorkeltur - så flot.

Antigua - mandag d. 19/12 sejlede vi tidligt afsted trods lidt blæsende vejr. Det blev også en tur herefter med meget vind og store bølger ind skråt forfra. Sådanne ture er ingen fornøjelse, og skal nærmest bare overstås. Nå, frem kom vi og endte i havn i Falmouth. Vi fandt ud af, at det var for de rigtigt store både - og pladsen kostede lige knap 1000 kr. i døgnet - og det var alligevel for voldsomt for kaptajnen!!!

Næste dag sejlede vi om i English Harbour lige ved siden af og fik en fin plads i Nelsons Dockyard - med agterenden til kaj og anker i stævnen. Nelsons Dockyard er en national park på Antigua, med gammel engelsk historie fra admiral Nelsons tid omkring 1785. Der var også mange besøgende, og dermed liv rundt omkring. Faktisk var det som at bo i/ved et museum.

Mathias skulle komme d. 20/12, og det havde vi alle glædet os til. Det var også godt at se ham igen og vide, at han skulle med i de næste 2 1/2 uge - over jul og nytår.

D. 23/12 lejede vi en bil og havde en god tur rundt på øen. Vi gjorde også stop i St. John, øens hovedstad, og her var sørme også et vældigt leben. Mange krydstogtskibe lægger til her.

Juleaften startede med frugtpunch og popcorn kl 17.30 - efter et bad til alle!!! Middagen fik vi på Admirals Inn - øens ældste kro, som lå her. Herefter hjem på båden og få kaffe, rom, konfekt og pakkeleg (hver havde købt 2 gaver til dette) - så hyggeligt. Men kl. 23 var alle flade, og det var godnat!

Dagen efter, 25/12, var så endnu en fødselsdag. Kasper blev 27 år, og det blev vanen tro fejret med dansk julefrokost - direkte fra DK fra Den lille Slagter i gågaden i Dragør :-) Men i år altså ikke på Hollændervej! I Nelsons Dockyard var der julestemning og barbecue - og mange juleklædte folk.

St. Eustatius – kl. 2.15 d. 26/12 sejlede vi ud af English Harbour mod St. Eustatius. En tur på ca. 14 timer, og da vi hellere vil sejle ud af havn end komme ind et fremmed sted i mørke, måtte vi så tidligt afsted. Da vi kom til bugten, blev vi noget forbavsede over, hvor stille der var, og ikke en båd var i sigte. Skulle vi være her i 4-5 dage? Ja, vi havde jo booket et dykkerkursus i fire dage. St. Eustatius er en hollandsk ø, og dykkercentret blev drevet af fire hollændere, som havde købt stedet for syv år siden, og nu havde en del ansatte. De havde nu et rigtig hyggeligt sted med cafe, lidt forretning - bare et rart sted at hænge ud, man kunne hurtigt fornemme den gode stemning. Så her knoklede Mathias, Torben og jeg i fire dage med både teori og praktik fra kl. 8.30 til 17.30. Kasper, som allerede havde dykkercertifikat, havde adskillige dyk med andre grupper i de dage. Der var da nogle barrierer, der skulle overvindes, når man sidder og laver øvelser på havets bund! Men vi fik certifikatet og en god oplevelse. Øen fik vi ikke set så meget af, da vi var godt trætte om aftenen. Men der bor kun 3500 folk her, så er man til stilhed, kunne det være en mulighed.

St. Maarten - efter at have afsluttet dykkerkursus fredag aften, sejlede vi lørdag d. 31/12 om morgenen afsted mod St. Maarten. Igen blev sejladsen lidt voldsom med vindstyrke på 15-20 m/s, og store bølger ind forfra suppleret med kraftige regnskyl. Her skulle vi fejre nytårsaften og Kasper havde på Facebook fået solgt vores gummibåd til en her på øen. Efter at have fået en fin havneplads i Simpson Bay og ordnet indregistrering, trængte alle til en lur, hvis vi skulle holde til midnat. Herefter bad til alle og barbering til drengene. Kl. 20 var vi klar til drink, og senere mad på havnen på en hyggelig mexicansk restaurant. Vi gik en tur op i byen, hvor vi fandt en bar lige ud til havnen og så det flotteste fyrværkeri - og trådte ind i 2017.

Sint Maarten ligger sydligt og er hollandsk, mens Saint Martin ligger mod nord og er fransk. Lufthavnen, på den hollandske del, er berømt for at ligge meget tæt på stranden Maho, og når flyene lander og letter, sker det lige hen over hovedet på folk på stranden. Står man tæt på hegnet, når de letter, bliver folk simpelthen blæst væk. Der var vi ude om søndagen - og selv om vi bor i Dragør tæt på kystvejen, var det her helt fantastisk at se/opleve. Vi var på øen i fire dage og fik også slappet af og badet flere gange, så det var endnu et fint besøg. Der blev også købt ny gummibåd.

St. Croix - efter 20 timers sejlads nåede vi her til Christianssted på St. Croix torsdag d. 5/1. Mathias skulle flyve hjem dagen efter. Han nåede at få set lidt af byen her, og der er ganske fint med mange gamle danske bygninger. Det har været hyggeligt at have ham med, og hvor ofte får man lov og mulighed for at være sammen med sine voksne børn i 2 1/2 uge?

Vi ligger nu for anker her i bugten, lige ud for fortet Christiansværn, og bliver her mindst en uge, da Kaspers Julie flyver hertil, og skal være med os i 2 mdr.

Der er desværre en slange i paradiset da Torben har fået voldsomme rygproblemer. Det startede let for ca. en måned siden, og her den sidste uge er det blevet slemt. Han kan næsten ikke gå trods smertestillende medicin. Vi er selvfølgelig nervøse for, at det kan være en diskusprolaps - igen! Det kan være svært at komme igennem til læger og hospital her og finde ud af, hvad det rigtige er. Men sikkert er det, at det skal blive bedre ellers......... Ja, så selvfølgelig gør vi os mange tanker og spekulationer, for bådlivet er bestemt ikke for folk med rygsmerter. Vi er dog positive og tror på bedring!

Man kan jo næsten også sige, at dette var en halvårsberetning - d. 15/1 er det faktisk 1/2 år siden vi sejlede ud af Dragør Havn - tænk hvad vi har oplevet siden da!